Iets in het Nederlands maar weer - Reisverslag uit Douvaine, Frankrijk van Sije Brouwer - WaarBenJij.nu Iets in het Nederlands maar weer - Reisverslag uit Douvaine, Frankrijk van Sije Brouwer - WaarBenJij.nu

Iets in het Nederlands maar weer

Door: Sije

Blijf op de hoogte en volg Sije

02 November 2013 | Frankrijk, Douvaine

Hier ook maar weer eens een blog in het Nederlands, omdat ik merk dat niet iedereen mijn Franse versies begrijpt (raar maar waar). En ja, als echte blogger moet je toch je volgers tevreden houden hè.

De herfstvakantie is eindelijk voorbij, die leek wel een maand te duren. Ik vond het lastig om de meiden steeds weer bezig te houden met iets, zodat ze niet naar boven renden, waar moeder zat te studeren. Dus wanneer er ook maar een klein zonnestraaltje doorbrak, sprong ik meteen op om jassen, sjaals en schoenen bij elkaar te grijpen en ze mee te nemen naar buiten.
Verder hebben we dieren gemaakt van brooddeeg, we hebben mooie gekleurde blaadjes gezocht en gedroogd, die we later hebben opgeplakt, heel veel puzzels gemaakt, koekjes gebakken, en ook nog een taart, toen het op maandag mijn verjaardag was. ’s Avonds na het eten, mochten er kaarsjes op en werd er voor mij gezongen. De meiden bepaalden welke kleuren kaarsjes ik vooral niet uit mocht blazen, omdat dat ‘hun’ kaarsjes waren. Dus mijn verjaardagswens voor dit jaar was, dat ik alsjeblieft niet hun kaarsjes uit zou blazen, anders zou mijn deze dag nog wel eens uit kunnen lopen in een waterballet aan tranen.
Gelukkig blies ik braaf de goede kaarsjes uit, maar de meiden waren iets minder voorzichtig, dus dat werd alsnog een hoop gejank aan tafel. (Persoonlijk bericht aan Rebekka; je kan wel nagaan wat ik toen dacht…)

Dat weekend ervoor waren mijn moeder en Hinke hier. Ze kwamen hier op donderdag en bleven tot zondagmiddag. Donderdagavond hebben we eerst bij Nico en Annick gegeten, en daarna ben ik nog even meegegaan naar hun hotelkamer. Daar kreeg ik alvast allemaal cadeautjes voor mijn verjaardag, die aan mijn moeder meegegeven waren. Ik kreeg boekjes, snoep, lieve kaartjes en briefjes, en nog twee mooie munten voor in mijn ketting.
We hebben vrijdags Thonon bezocht, waar we geslenterd hebben en op terrasjes hebben gezeten aan het meer van Genève, want het was heel mooi weer. Zaterdag zijn we naar Evian geweest, want daar was een expositie over art nouveau. Daarna hebben we daar ook nog lekker in het zonnetje gezeten en langs het meer gelopen. Zondag hebben we uitgeslapen en daarna heb ik mijn moeder en Hinke naar het vliegveld in Genève gebracht.

Nu ik dit schrijf is het zaterdagochtend, Nederlandse koffietijd, dus heb ik er ook maar een bakje koffie bij gepakt. In gedachten zit ik bij mijn bessien aan de koffie en kijk ik uit over het IJsselmeer, maar bij de eerste slok word ik meteen terug gezet in Douvaine, waar de koffie niet te zuipen is, omdat ze niet weten wat koffiemelk is. Misschien had ik in Nederland alvast moeten oefenen met af en toe zwart te drinken.

Inmiddels ben ik alweer op de helft van mijn stage hier, dus ik vond het tijd worden om alvast een ticket terug te boeken. 20 december vlieg ik terug naar Nederland, misschien ben ik dan nog net op tijd om de kerstboom op te tuigen en pepernoten in te slaan in de uitverkoop. Sinterklaas vieren zal er nu wel bij in schieten thuis, maar misschien kunnen we lootjes trekken voor Drie Koningen en anders voor Pasen.

Tot de volgende keer,
Bisous,
Sije


  • 02 November 2013 - 12:15

    Dorothée:

    Leuk verslag Sije van je tijd in Frankrijk...ik hoop dat je Urk niet al te erg mist...en dat je een leuke tijd daar hebt...gelukkig ben je voor de kerst weer terug op je ouwe stek.

  • 02 November 2013 - 13:38

    Janneke Van Slooten:

    Haha..klinkt of je ze toch wel dagelijks door de ....kan wringen..
    Hoorde van Hinke al dat jullie leuke dagen hebben gehad. .
    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. .
    Ik ga zo de hond uitlaten en zal even het frisse ijsselmeer luchtje voor je opsnuiven ;-)
    Nou succes voor je twee laatste maanden. .en hopelijk zie ik je met kerst in goede gezondheid in de kerk.
    Fijn weekend. ( of hard werken ;-))
    Groetjes janneke

  • 02 November 2013 - 13:55

    Heleen Berendd:

    Hoi sije
    tip... je kunt koffiemelk vinden in blikjes met het merk gloria. Let op je hebt zonder en met suiker. In de grote supermarkten van carrefour en leclerc vind je ook koffiemelk in cupjes als je geluk hebt. Dit ligt vaak bij de suiker.
    Ik vind koffie zonder koffiemelk nl ook niet te drinken.
    voor wat de pepernoten en chocoladeletter en gevulde koek ( speculaas kun je wel vinden in de supermarkten)betrefd, die heb ik oon al uit nederland laten kolen want dat miste ik ook wel hoor.
    veel succes met de laatste weken, maar je zult zien die vliegen voorbij. Bovendien wordt binnenkort alles versierd voor kerst want omdat ze geen sinterklaas kennen,zijn die versieringen veel eerder in frankrijk.
    Oh ja...lekker he zoveel vrije dagen in november...1 en 11 november... vive la france

  • 02 November 2013 - 15:15

    Rebekka:

    Lieve Sije!

    Jeeeeeeeej een Nederlansde blog, ik snapte inderdaad niets van die Franse blogs haha.
    Leuk om weer wat van je te lezen! Haha je persoonlijke berichtje voor mij waardeer ik haha! Hilarisch!

    Doe je best schat ! Ik ben trots op je!

  • 02 November 2013 - 17:02

    Marja Visscher:

    Hoi Sije,
    wat leuk om even een kijkje in je Franse leventje te krijgen. Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hier alles goed, zaterdagmiddagje op Urk, een lekker bekkien met een stuk appeltaart, Bas op de achtergrond met muziek aan het klooien en zo meteen gaan de klokken de sabbat inluiden. Als je nu niet anwinnig wordt, haha. Succes nog voor de laatste weken. En ik houd een zak pepernoten voor je achter. Lust je die met chocola?
    groetjes Marja

  • 02 November 2013 - 19:23

    Henriëtte:

    Leuk om je verhaal te lezen! We hebben nog wel een zak of 472 achter liggen hoor, dus kom maar lekker een keer langs als je terug bent :)

  • 03 November 2013 - 21:13

    Gerdien:

    Hoi Sije,

    nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    het was een mooi stukje.
    wij missen je.

    groetjes Sem, Meindert en Gerdien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sije

Voor mijn tweedejaarsstage ben ik sinds 11 september in Frankrijk aan het werk als au pair. Ik verblijf in Douvaine, bij Nicolas en Annick en hun tweeling Eve en Mina van 3 jaar oud. Voor mijn stage houd ik deze blog bij, maar ook om iedereen een beetje op te hoogte te houden van wat ik hier zoal meemaak.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 11896

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 21 December 2013

Mijn stage in Frankrijk

Landen bezocht: